Certyfikat kwalifikowany Toruń

Certyfikat kwalifikowany Toruń

Co sprawia, że warto posiadać elektroniczny certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany

Internet gwarantuje wciąż sporo różnych możliwości, korzystając z niego możemy wykonać wiele spraw, również w kwestiach administracyjnych i urzędowych. W tym celu można w głównej mierze używać 2 rodzaje potwierdzania tożsamości: profil zaufany lub elektroniczny podpis kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono w celu zastąpienia dotąd wykorzystywanego podpisu ręcznego. Choć nie usuwają go na stałe, dla znacznej ilości osób wykorzystanie elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe oraz redukuje znaczną ilość czasu. Jak wiadomo troska o dobry wynik spraw np. urzędowych zwykle wiąże się z wypełnianiem wielu wniosków. Użycie elektronicznych wariantów pozwala na zredukowanie czasu, jaki dotychczas trzeba było poświęcić, aby dojechać do urzędu, zazwyczaj także wyczekać w kolejce, a następnie doprowadzić do końca formalności. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, te same rzeczy można załatwić bez wychodzenia z mieszkania.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy elektroniczny podpis ?

Na wstępnie od razu należy zaznaczyć, że elektroniczny podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto na początek przemyśleć, do czego będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany posłuży tylko w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP albo CEIDG. Elektroniczny podpis ma z kolei obszerniejsze zastosowanie, ze względu na co spora część właścicieli firm go preferuje. Osobisty elektroniczny podpis jest wielofunkcyjny i uwierzytelnia każdy plik, który można było do tego momentu podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw urzędowych przez elektroniczny podpis można sygnować także np. e-malie, umowy oraz transakcje ze wspólnikami biznesowymi.

Dużą różnicą między profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że pierwszy z nich jest w pełni bezpłatny, natomiast za podpis kwalifikowany należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis elektroniczny będzie ważny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, ale można go bez trudu odnowić. Profil zaufany również ma swój termin do 3 lat.

Jeśli ktoś wymaga tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się całkowicie wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis okazuje się normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – dość niewielkich, rozkładając kwotę na pełen czas ważności podpisu – jego używanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi fundament sprawnego działania w firmie. Zwłaszcza, że elektroniczny podpis działa jest przy zastosowaniu nowoczesnych udoskonaleń technologicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Korzyści uzyskania podpisu kwalifikowanego

Obok tego samego wykorzystania, które oferuje nam profil zaufany, e-podpis  pozwala także regulowanie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu przez elektroniczny podpis kwalifikowany między innymi można sygnować oraz składać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać kontrakty na odległość oraz brać udział w przetargach i aukcjach elektronicznych. Obok tego możliwe jest podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy podpisywaniu wszystkich istotnych dokumentów oraz ma taką samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak zdobyć elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Certyfikaty kwalifikowane sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie znanych jest elektroniczny podpis Eurocert. Żeby zdobyć osobisty e-podpis należy nabyć w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie, przy okazji wskazując, na jak długi czas ważności podpis jest nam użyteczny. Po otrzymaniu zestawu, należy zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym komputerze, a następnie udać się do siedziby partnera sprzedaży, w którym odpowiedzialny pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko taką metodą elektroniczny podpis stanie się aktywny oraz gotowy do użycia. Wypełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż ok. 15 minut i trzeba na nie przygotować dokument potwierdzający tożsamość oraz potwierdzenie zakupu elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

Jak używać podpisu kwalifikowanengo?

Od chwili instalacji oprogramowania na wybranym komputerze oraz aktywacji podpisu kwalifikowanengo, przez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu do woli. Obsługa oprogramowaniu nie powinna sprawić większego kłopotu. Trzeba włączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym przez oprogramowanie widoczną opcją „podpisz” nanieść na przygotowany plik elektroniczną sygnaturę, posługując się wskazanymi możliwościami formatu.

Choć elektroniczny certyfikat kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla osób prywatnych. Taki elektroniczny certyfikat kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami czy innymi prywatnymi osobami.

Podpis elektroniczny Toruń